Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under oktober 2009

Av Therés - 28 oktober 2009 21:50

Hoppträningen gick skitbra! :D 

Trodde inte att det skulle gå så bra. två stopp och en rivning, men jag vet anledningarna till dom missarna, så ska inte göra om dom. Lady hade en helt annan sorts energi idag. förra onsdagen studsade hon på stället, men gick inte fram. Men idag så studsade hon inte på stället, men gick fram mycket bättre. Hon bröt inte av så fort vi hade hoppat, och det är så skönt :) Vi hoppade mycket linjer idag. Den bästa linjen var in över ett kryss och så en liten böj in på ett blå-vitt räcke. Den linjen gick också nästan bäst. Lars sa att jag hoppade bra in, hade bra tempo och valde en bra väg till räcket. Sen när det var dax att hoppa så föll jag fram som en fura och Lady hoppade dåligt och rev. Men är ändå jättenöjd eftersom vi hade både bra fart och bra väg. Annars är det antingen eller som inte stämmer. Men det märktes att Lars blivit inspirerad av Meredith Mikaels Beerbaum i måndags. Han sa det samma som hon, håll samma tempo och vänta ut hindret, gör det inte till någon stor grej. Men det känns bra, eftersom jag också börjar tänka på hennes ord. Banan vi hoppade var mest av linjer, och den gick lite sisådär. Det var lite korsgalopp och fel galopp och trav och hitan och ditan. Men hoppade, det gjorde hon och runt kom vi felfritt. :) Efter sa Lars att vi blivit mycket bättre men att hon fortfarande behöver en bättre grundgalopp. Men är nästan där nu. :) Ser ut som att jag ska vara med på miniklubbmästerskapet på Söndag också. Satsar på 0 fel i fas två, och en bra tid. Sen får vi se om det blir en blå-gul eller en vit rosett ;) (Tror det blir en vit) 

Av Therés - 27 oktober 2009 19:52

Idag har jag mest tagit det lugnt :) Alltid lika skönt att bara chilla. Satte på ztv ett tag eftersom jag tröttnade på datorn och bara låg och lyssnade på musiken som spelades. Och Tokio Hotels nya Singel Automatic spelades två gånger. Den är verkligen jättebra. Nästan min favoritlåt på ny skivan. Men World behind my wall är faktiskt lite bättre :) 

Men när klockan slog två så cyklade jag i racerfart bort till stallet och mockade. Sen plockade jag in Lady och rycktade henne. Sen sadlade jag och tränsade och stac ut på en "lång" tur i skogen. Den varade bara en timme, men det kändes mycket längre. För första gången gillar jag att inte kan någon kontroll på Lady i skogen. Vilken bjudning hon hade. Jag hade verkligen ingen broms, så väntade bara ut henne flera gånger. Så hon ska väl gå fram ordentligt imorgon på träningen :) Hoppas, hoppas! Sen när jag kom tillbaka så fixade jag det sista till Lady och lät henne gå in i boxen. Sedan klappade jag lite på hästarna och pussade lite på Lady. Efter ett tag gick jag ut och tittade på Kristin när hon red Hot shot. Han är riktigt fin :D Efter ett tag kom mamma och kristin skulle sluta rida. Och så fick jag skritta av honom! :D Han kändes så stor men ändå inte. Kände mig lixom inte för liten eller så. Mer typ lagom x) Helt underbar häst asså :D När jag var klar ledde jag in honom och tog av sadeln. Sen fixade Kristin lite med honom. Sen ledde jag in honom i boxen och gav han lite vatten. Tina sa att när jag satt på honom så sken jag som en sol i mörkret! :D Och det har hon så rätt i :)  

Av Therés - 26 oktober 2009 20:34

Helt bäst dag!


I morrse beställde jag och mamma biljetter till Tokio Hotels konsert i Mars 2010 :D Det var typ 20 minuters kö för att beställa biljetter stod det, men kom in efter 10 minuter och fick två ståplatser till konserten. Jag ska dit med Alva och det kommer slå alla upplevelser hitills! :D Det kommer verkligen bli bäst! 


Efter biljetterna så stack jag och mamma till stallet och träffade Kristin. Sen var vi superduktiga och mockade halva stallet och fixad hö till typ alla också :) Efter en god frukost i stallet dårrå. Efter 1,5 timmar stack vi hem och fixade oss, sen bar det av till konsum och pressbyrån :) Men biljettgrejen funkade inte, så fick inte mina biljetter då. Sen hämtade vi Kajsa, Memme och Trixie och körde vider upp mot Krisitn. Sen vidare till Flyinge. Efter typ 4 timmar på flyinge så var det hemåt igen och släppte av alla hemma och sen till pressbyrån igen. Men automaten funkade inte då heller, så fick inga biljetter alls idag! :( Men har jag 4,5 månader på mig att hämta ut de där biljetterna, så ingen panik :)


Clinik på Flyinge.

På Flyinge var det då en clinik med självaste Meredith Mikaels Beerbaum! Assbalt. Jag förstod det mesta, och det jag inte förstod frågade jag förstås mamma om :P Men Meredit sa att man måste kunna rida hästen fram, tillbaka, höger och vänster, kan man det så kan man rida vilken häst på vilken bana som helst. Och antagligen så är det inte så lätt eftersom inte äns hälften av världens ryttare klarar av det ;) Sen sa hon även att man måste ha en bra fart från början, annars kommer man fel på hinderna och får en del problem typ. Om det går försakta finns det bara en väg och det är att rida fortare, och då blir hoppen ofta flacka och dåliga. Så alltså skulle man ha samma fart så man slapp att driva/bromsa. Hon sa också att avstånd spelar ingen roll. så sluta mät avstånd, allt hänger på farten inte avståndet. Hon föredrar ett skarpt bett med en mjuk hand istället för ett milt bett med en hand som måste dra och slita för att få hästen att lyssna. Även att man inte ska rida med handen. Och det var väl det viktigaste... Hon fick mig att tänka om med Ladys ridning och allt, så nu vill jag rida och testa allt hon sa idag. Bilder med väldigt (!) dålig kvalitet här under :)


 


 


 


 


 


  


Och så kom Mulle på besök :D

  

Av Therés - 24 oktober 2009 19:41

Dagens outfit. (ursäkta dålig ljus)


Älskar tröjan extremt mycket. Passar grymt bra till tights också.

Kan användas när som helst, både på fest och i skolan.

Tyvärr syns det inte att på höger axel är det en svart rosett.


  


Slitna jeans: ? ca 399:-

Tröja: Vila Clothes 159:-

Av Therés - 22 oktober 2009 15:37

Ska jag säga vad var det jag sa, eller vad var det jag sa? 

Gud vilken hemsk träning igår. Började med att vi kom helt sen, så fick dåligt samvete för att jag bara skrittade fram i 5 min. Sen så travade vi fram ett tag, och sen galopperade vi och gjorde några galoppövningar. Men när Lady är stressad typ så går hon med huvudet högt och fattar höger galopp, vad jag än gör. Så det började med att jag då inte kunde fatta rätt galopp i vänster varv, så jag fick typ inte vara med på galoppövningen. Sen så skrittade alla medans jag försökte fatta rätt galopp. Förgäves. Efter typ aslång tid gick det och så fick jag skritta under tiden de andra gjorde galoppövningen på andra hållet. Då blev jag typ så gråtfärdig som jag skrev om igår, för jag kände mig typ helt jävla värdelös. Men när jag lugnat ner mig så var det dags att galoppera i höger varv, och det gick MYCKET bättre att fatta galoppen men sen skulle jag galoppera typ jättefort. Egentligen är det inte så fort, men det är betydligt fortare än vad jag har ridit i 6 månader. Och det va typ varv efter varv efter var så Lady blev typ helt trött och orkade typ inte mer sen. Och så blev jag helt gråtfärdig för det i stället för jag vill inte att min häst ska vara för trött eller så eftersom vi hade typ halva lektionen kvar xP. Men sen så skulle vi hoppa då, och jag skulle korta stigbyglarna två hål. Sjukt kort... Men i alla fall så släppte jag stigbygeln och började ända. Så kommer Lars och typ frågar hela gruppen hur man ändrar stigbyglarna. Självklart gjorde jag fel och blablabla. Men ja, sen hoppade vi ;D och i början gick det bra. Men sen skulle vi komma värsta snäva svängen på en grind och då stannade Lady första gången på riktigt typ. Sen gick det bättre. Sen skulle vi hoppa en linje med 3 galoppsprång mellan och jag tycker hon kom jättebra in, men hon stannade ändå och jag tänkte att nu är det slut på Ladys hoppgladhet. Men nästa gång jag kom så hoppade hon jättefint och tredje gången också. Sen hoppade vi en kombination med ett galoppsprång mellan och en bom i mitten. Jag trodde att det typ skulle gå åt helvete eller något liknande, men hon skötte det jättebra. Det var verkligen perfekt avstånd och allt till henne :D Så efter sa Lars att Lady är en jätteduktig ungponny som kan gå i så kort galopp i sin ålder som hon kan. För att ingen annan ungponny i hennes ålder skulle äns kunna tänka på det. haha xD Men jag ve lite sur över hela träningen på vägen hem. (skitsur egentligen) Men idag så har jag insett att allt igår faktiskt är rätt och allt det där blablabla. Men läxan är att jag ska ändra stigbyglarna på rätt sätt. Lol. Jag ändrar dom bara innan jag sitter upp i stället. ;) 

Av Therés - 20 oktober 2009 19:15

Mamma och pappa stack på föräldramöte för nästan en timme sen. Och jag sitter här utan ett skit att göra. Är inne på msn och kom in i värsta konstiga konversationen med en tjej och en kille som tjabbar om ålder och vem som är fjortis och blablabla. Haha, shit asså ;) Musiken är på också, eftersom jag är själv :D


Red idag (igen :D). Hade pessoa på eftersom hon var helt galen igår. Fick värsta Sunset-känslan igår. Men i alla fall så började det med att hon hade 3 lägen att välja mellan. skritt trav och galopp.  Sedan hade hon 4 lägen (+ studs). Sedan blev det tre igen, fast skritt studs och galopp. Sedan blev det 2 lägen. Skritt och studs. ett tag hade hon bara ett läge att välja och det var studs. så j*vla jobbigt. Tillslut så var det bara att sätta sig ner, göra en ordentlig halt och sedan skritta. efter ett tag hade hon 4 lägen igen och jag kunde trava henne lungt. och hon gick även i fin form i vänster varv. Men det kommer bli jättejobbigt, och jag kommer bli helt deprimerad efter morgondagens hoppträning. Min tränare kommer klaga på allt. Min blick, min snigelfart, att hon inte är tillräckligt ställd i svängar, att hon inte bytar galopp, att jag sitter fel eller något. arrghh! Förra gången var det inte så mycket problem, men om hon fortsätter som idag, då kommer allt gå åt piipiipiip xO Men se det från den ljusa sidan. Jag lär mig att inte halvböla varje gång någon blir sur på mig. (a)


Serri. Sen jag köpte Sunset så har jag inte fått mycket dålig kritik på hur jag rider eller hur jag tar hand om mina hästar. Samma med Lady. och så plötsligt när jag tränar för en ny tränare så är det en massa dålig kritik på en gång och det pallar inte jag. Jag vill bara ha bra kritik. Men som förra gången så sa min tränare till mig om tex, att alltid hålla blicken uppe, och att jag måste lära mig att känna vilken galopp Lady har. Men förut har jag alltid fått kolla vilken galopp hon har, och nu får jag inte det. Jättejobbigt. Men när jag får sånt smått så brukar jag ta det bra, men om det är saker som jag inte alls känner att jag gör fel så blir jag arg (inombords) och om det är någon tränare som blir sur på mig för att jag inte lyckas göra som hon/han säger, så blir jag helt gråtfärdig. BARA för att jag inte är van vid att få en massa dålig kritik och att folk blir sura på mig (a) Haha, nä men klart man ska ha kritik för att bli bättre, men det svider så jäkla mycket att missa någon lite detalj eller så. Okej, ska sluta klaga på mitt sätt att ta kritik, det kommer ju vara betydligt bättre efter imorgon. :D


Håll tummarna för att allt kommer att gå riktigt bra imorgon, för trotts allt så är det ju bäst att inte vara van vid att ta en massa dålig kritik ;)

Av Therés - 15 oktober 2009 21:26

En under bar dag. skolan gick sådär. Men fick MVG i biologin i G i engelskan. Kommer få G i tyskan :P

Så nu har jag MVG Fysik, MVG Biologi och VG Kemi. :D


Ridningen gick lite si sådär :P tränade på att känna rätt galopp, på böjt spår. då är det riktigt lätt ju. haha ;)

Men Lady släppte efter i traven på vanligt tränsbett, så ska nog rida henne på det alltid nu då :)

Skrittade fram och av en liten runda i skogen. Tog en halvdann bild. Men jag gillar den ändå :P


  


Lite fin är den iaf :)


Och så har vi filmen som jag inte kan sluta skratta åt. haha xD

Den är typ extra rolig om man sett Saw och tyckte att dom filmerna var enbart hemska xD





Hahahahahahah xD

Av Therés - 14 oktober 2009 21:40

Här sitter jag på mitt rum och hållare alla tummar jag har för att internet inte ska sluta funka mitt under skrivandet. Det lär ju ta tillräckligt med tid att bara skriva ett inlägg så som datorn hackar när jag skriver. Haha vågar knappt stanna upp för då kommer väl datorn hacka fast för alltid.

I natt hade jag en ganska underlig dröm. Fattar fortfarande inte alls hur jag kunde få in Tom Kaulitz och skolan i samma dröm. Kommer inte ihåg så mycket, bara de största bitarna typ. Men vill i alla fall skriva om den för jag garvar åt den varje gång jag tänker på den. :D

Typ Tom Kaulitz var då min tyskalärare i skolan. Han skulle bara vara där en lektion, men det blev tillslut 2 ;) Han skrev upp en del svenska meningar på tavlan fast han inte kunde någon svenska (han sa det). Sen skrev han med stora bokstäver från höger till vänster, Haha. Sen kommer jag ihåg att jag och en kompis satt bakom tavlan på något vis så att vi skulle se hans ansikte hela tiden. Grymt rolig dröm. Hoppas jag drömer något liknande i natt (a).


Skolan har väl varit lite sisådär idag. Idrotten sög, haha. Biologiprov efter. Är nästan helt säker på att fö MVG på det. Får reda på resultatet imorgon. Lunch, köttbullar och potatis. Död åt skolans potatis! Svenska sen, fick MVG på min novell :D Haha, fan va bra jag är ;) Sen kommer jag inte ihåg de andra ämnena idag :P Tyskaprov imorgon. Kommer väl skriva ett VG eller något :)


Hoppträningen.

Lady gick nästan rakt in i transporten när vi skulle iväg. Tog säkert inte änns 2 minuter så var hon inne. Kör dit och lastar ur. Sadlar, sitter upp. Är en halvtimme tidig, så hon får en riktig framskrittning. tillslut fick vi komma in i ridhuset och började trava fram. Hade typ markarbete en halvtimme. Hon var skitfin och gick till och med i form fast det var 4 andra hästar runt henne och jag red på tvådelat. Hoppningen gick också bra. Ett "stopp", man kan inte kalla det för ett stopp för hon kom helt fel på och jätelångt ut till höger så hon tog ett steg till höger så var hon bredvid. Inga rivningar fast vi red som galningar. Jag tycker det, men inte Lars ;) Haha, Hela tiden tjatade han på mig att jag måste ha mer galopp och så för annars hoppar hon inte. Jag tycker det går jättebra :D En gång så ropade han "mer galopp, mer,mer." Jag tyckte han sa "fel galopp, fel, fel." så jag saktade av och fattade samma galopp en gång till haha. Då undrade han vad jag gjorde haha xD Men Lady hoppade jättefint. Är riktigt nöjd. Efter träningen sa Lars att hon är fin och pigg och glad. Och att jag tagit hand om henne ordentligt och att hon litar på mig :) Det är alltid kul att höra att man faktiskt lyckas bra med sina hästar :) "läxa" till nästa gång ar att bli bättre på att känna rätt galopp, och ha blicken uppåt. Haha. Jag ska lyckas :D

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards