Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under november 2010

Av Therés - 19 november 2010 12:32

Tjolahopp!


Som många redan vet så var vi ju hos veterinären med Lady en gång till i onsdags. Två veterinärer kollade när jag red och ingen av dom tyckte att Lady haltade. Det känndes dock som att Lady haltade men jag kanske inbillade mig eftersom ingen såg något fel. Veterinären sa åter igen att det bara var som Lady rörde sig och att jag skulle åka hem och rida som vanligt. Okej Okej Okej. Men det är fortfarande konstigt att hon haltar så mycket som hon gör, men att det inte finns något fel på henne. Galet!


På kvällen där stack jag och mamma och kollade på träningen som jag skulle ha varit med på om Lady inte var halt. Mamma tänkte prata lite med LArs. Så hon berättade hela historien och undrade om han hade några spontana tankar om det hela. Det hade han inte, men där emot skulle det komma en fysioterapeut till honom följande dag (torsadg) så han frågade oss om vi kunde vara hemma hos honom halv 11, vilket vi självklart kunde.


Fysioterapeuten Lars Jeppsson (Var med i VM i Aachen) hittade en låsning i ryggen och ett fel i vänster fram hov. Hennes hov var lixom snebelastad vilket resulterade i att hon fick en låsning i ryggen så att hon sköt över mig till vänster och sedan blivit överbelastad i frambenet = halt. Så Lars knäckte loss henne och tipsade om specialskor. Så om en månad är hon i sin bästa form igen sa han :D


Att få hjälp av både VM-veterinär och VM-fysioterapeut för en hälta är inte helt fel. Härligt! :)

Av Therés - 16 november 2010 19:59

Tjena


Självklart så är inte Lady ett dugg bättre, och mitt samvete är inte rent så länge jag rider en halt häst. Hon vilade söndag - lördag förra veckan. Jag skrittade ut en kort runda i söndags. Sen fick hon vila i måndags efter att vi kollat om hon fortfarande var halt. Det var hon ju så klart. Mycket värre än vad jag trodde från början. Fattar inte att veterinären inte hittar något fel på henne. Men mamma ringde i måndagskväll och fick en ny tid hos veterinären imorgon kl 14.15 Då ska jag rida ett pass för honom, så att han får se hur hon rör sig när man rider som vanligt. Känns ju jättebra, not! Men jag red idag för att hålla igång henne och jag kände i både trav och galopp att hon inte gick helt rent. De första tjugo minuterna travade hon gärna, sen dog hon lixom ut och ville inte mer. Och när jag lägger på sadeln så blir hon sjukt sur. Precis som att hon förknippar sadel med smärta. Men det är inget i ryggen, det sa Staffan. Får väl se vad han säger imorgon. Förhoppningsvis hittar han felet, som visar sig gå över på några veckor med rätt behandling. Hoppas kan man ju alltid.


Hare bra!

Av Therés - 14 november 2010 18:46

Tjena!


Har en massa småsaker att skriva om, så blir ett riktigt blandat inlägg.


För det första ska jag bara säga att Lady är halt vänster fram, men veterinären kunde inte hitta någon anledning till hältan och sa till oss att rida PRECIS som vanligt. Alltså träning och tävling som planerat. Fast tävlingen kanske inte blir av i alla fall. Tänkte åka till Åsbo den 4e Dec och hoppa LC och LC+5. Men det pallar jag inte efersom det är 152 starter i första klassen och 130 st i andra. Drygt! Kanske blir en annan den 4e, men då blir det längre att åka. Får se.


Praoen den här veckan har varit fantastiskt! Jag och Alva har praoat på Metro. Sveriges och världens största tidning. Cool! Vi har pendlat varje dag till Malmö, faktiskt roligt eftersom vi träffade olika människor och och la märket till att vissa tog samma tåg varje gång. Varje dag har vi packat olika saker. Allt från chokladpåsar till give-away-påsar och tidningar. Vi har även varit med Nisse ut och sett hur det går till att sälja annonser till en tidning, suttit på telefonmöte med folk från stockhol och göteborg, suttit i möte med VDn och varit ute på fotojobb.

Jag fattade verkligen inte hur mycket jobb det ligger bakom en tidning innan jag var på Metro. Roligt!


Ikväll har jag sett "Allt för min syster" också. Äntligen! Lyckades övertala mamma om att hyra den, och hon gick med på det. En sorglig film, verkligen! Men så värd att se. Fast har svårt att välja om boken eller filmen är bäst. Boken är hemskare och man får en helt annan bild av familjen. Men filmen slutar bättre och är helt underbar om man vill gråta, haha.


Sen vill jag dissa så kallade "Best-of" skivor. Fattar inte poängen med dom? Kanske med en liten artist så att man kan få tag på allt det bästa utan att köpa flera skivor med dåliga låtar. Men att TOKIO HOTEL ska sälja en sån skiva kan jag verkligen inte förstå. Dessutom i tre olika versioner. Det är helt ofattbart. Men jag ska inte säga för mycket eller tänka för mycket på det i THs fall, det kan vara påhittat av någon som har tråkigt och vill ge oss falska förhoppningar. Eller så är det officiellt fast det blir uppskjutet och uppskjutet till fansen inte orkar bry sig längre precis som reebok-konserten. Vi får se.


Det var väl allt i guess.


Ha det bra,

Love from Tess ;)

Av Therés - 7 november 2010 17:38

Gissa vad?

Det blir veterinärkoll endå. Mamma ringer till kliniken imorgon och skaffa en tid för undersökning. Typiskt. Lotta såg det tydligt att hon inte var helt frisk i bakbenet, och hon bettede sig konstig vid utsläppet imorrse. Men sammtidigt springer hon gärna av sig själv, så det verkar ju inte vara jätteallvarligt. Men jag vet inte alls, vi får se i veckan. Håller alla tummar och tår för att det bara är något vanligt som behandlas enkelt och sen försvinner. Älskade Lady får inte bli långtidsskadad juh :(

---

Av Therés - 6 november 2010 18:35

Nä, inte riktigt. Men är fett trött på allt just nu. Sitter här och gör inget vettigt alls. Lyssnar på "Det bästa från Idol" och försöker komma ihåg massa från tidigare år. Det går inte så bra. Dessutom dödar mina hörlurar allt ljud, hatar det. Önskar mig nya om någon undrar ;)

Jag väntar på mamma som är hos Joakim och Theo. Hon skulle komma hem med Prison Break långfilmen som Joakim har. Jag bara måste se den, och det verkar som att det blir ikväll. Det gillas starckt! Lika starkt som kvällsmaten vi åt idag. Den var sjukt stark och det gick knappt att äta. Jag gillar det inte alls, hehe. En annan film jag verkligen vill se är "Allt för min syster". Har ju läst boken som är sjukt bra. Känns som alla utom jag har sett filmen. Måååååååster se den typ nästa helg!

Haha, vilket lagom värdelöst inlägg xD


Av Therés - 6 november 2010 14:08

Nu har Lady börjat bli konstig i benen igen. Igår när jag kom och skulle hämta henne i hagen så vilade hon ena bakbenet, men det gjorde Snövit också, så jag bryde mig inte så mycket om det. Men på vägen in ville hon knappt gå, men jag såg inte att hon var halt. Det lät inte ojämnt när vi gick i stallgången så jag tänkte att hon bara hade en trög dag, inte så mycket med det, hon brukar alltid bli piggare när man rider ändå. Hon står precis som vanligt i spolspilltan och är uppmärksam på omgivningen, inga täcken på att hon mår dåligt. När vi skulle gå ut så tror jag hennes ben låste sig. Ungefär som en patellaupphakning, men jag hörde inget knak när det losnade igen, så jag vet inte riktigt vad det var. Jag såg inte det heller så jag är inte helt säker. Hon kan ju ha sträckt sig eller något. Hur som helst så red jag som vanligt och i traven så gick hon och nickade i en ganska jämn tackt och mamma tyckte det var konstigt så jag fick trava lite på lång tygel, men då syntes det inget. Själv tyckte jag att jag fick ont i magmusklerna på ett annat sätt en vanligt, men jag trodde bara det var jag som hade en dålig dag eller något, men nu börjar jag undra...

Sen sa mamma att hon la märket till att Lady gick med kortare steg med bakbenen på träningen i onsdags efter att vi ridit ett tag. Det kan vara för att hon var trött, det kan vara för att hon hade mjölksyra...

Jag har även lagt märket till att hon vrider sina bakben på olika sätt när hon står uppbunden i stallet. Till höger, till vänster, innåt, uttåt. Hon står ofta med benen för brett, för tight, för långt bak eller för långt fram. Det är sällan hon står helt normalt...

Det kan vara träningsverk med tanke på att jag rider mycket mer nu än vad jag gjorde för några månader sen. Det kan vara för att jag rider mycket mer i paddocken, som kan bli riktigt hård ibland. Det kan vara någt enkelt som blir bra av lite vila eller lugnare ridning, något som inte behöver utredas och behandlas. Men det kan lika bra vara en förslitning eller patellaupphkningar, vad vet jag?


Hon ska i alla fall få vila idag, och imorgon ska vi kolla om hon är halt. Är hon inte det så vet jag inte vad jag ska göra. Är hon halt så vet jag inte heller vad jag ska göra. Åka till veterinären och tvinga som röntga henne antar jag. Vi får se :'(


 

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards