Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under juli 2011

Av Therés - 28 juli 2011 21:24

När man var liten gillade man Malin Baryrad bara för att och den som gjorde bäst resultat för tillfället. Men nu när jag faktiskt har min egen åsikt och kan tänka själv så har jag ju min "egen" förebild - Douglas Lindelöw. Han rider så lätt och lugnt och rytmiskt typ. Jag älskar det verkligen.


Idag drog dessutom Skyrup Horse Show igång och Sveriges bästa ryttare samlas i många stora klasser. Tävlingarna håller på till på Söndag och idag har det gått 4 klasser. 120 bed. A, 130 bed. A:0, 135 bed. A:0 A:0 och 145 bed. A:0.

Douglas red båda unghästarna felfria i 120 och startade 1 felfri unghäst i 130. Han placerade sig dessutom i 130, 135 och 145 klassklasserna, som bäst 4a. Det betyder att han har placerat sig i alla dagens klasser och ridit alla unghästarna felfritt. Riktigt roligt att se!


Imorgon startar han två unghästar i 130 klassen, en häst i 140 klassen och en häst i 150 klassen. Jag håller tummarna! :)

Av Therés - 25 juli 2011 18:03

Idag har varit en sån där riktig slöadag och jag har legat på soffan halva dan och suttit framför datorn andra halvan. Det känns som att jag kommer sova halva dagen imorgon, är verkligen helt slut i hela kroppen. Just nu sitter jag och lyssnar på Secondhand Serenade – Fall For You, bara för att jag är för trött för att lyssna på något med mer fart om man säger så.


Trots att jag är trött tänkte jag bygga om min blogg ännu en gång. Känner att "jag, skola, häst" inte kan vara samma kategori längre. Skriver för mycket om hästarna och det kommer bli en massa skrivande om skolan i framtiden för att det ska funka känner jag. Det gick ett tag när jag fick för mig att jag skulle hålla hästarna och skolan utanför bloggen så mycket som möjligt. Men det har jag gett upp nu, så då kan jag lika gärna göra det ännu lättare att hitta hästarna/skolan här på bloggen. Dessutom tänkte jag fixa ihop en bättre header som stämmer mer med innehållet på bloggen och en bättre presentation. Till slut ska jag sprida bloggen lite mer än inte alls, så att jag får fler läsare. Hur långt jag kommer med dessa planerna återstår att se ;)

Av Therés - 24 juli 2011 19:59

Det känns just som att jag har vunnit världscupen andra helgen i rad! Jag menar, vem trodde att det skulle gå såhär jäkla bra på fälttävlan idag?


Förra fälttävlan gjorde jag nog alla möjliga fel man kan tänka sig och avslutade det hela med att trilla av i vattnet. Det hände inte idag kan jag säga.


Dressyren var awesome! 63,5% och en 9e plats så långt. Mitt bästa dressyrresultat så långt till och med.


Hoppningen var felfri. Lätt! Bara 75 cm ju.


Terrängen var felfri, men något långsam så jag lyckades dra på mig 6 straff.


Resultatet av det hela slutade på en 6e plats, precis utanför placering än en gång. Hade jag inte dragit på mig dom extra straffen där, så hade jag kommit 2a, Gissa om man stör sig lite på att man red lugnt i svängarna?


Föresten så vet jag att det var många som oroade sig över underlaget. Men inga problem alls! Inte värre än vilken bana som helst ju :)


Nästa helg ska jag rida lika bra, om inte bättre i dressyren och ännu snabbare i terrängen. Jag är lite taggad faktiskt! Det hela hålls ju på flyinge kungsgård!


Önska mig lycka till ;)

Av Therés - 16 juli 2011 14:44

Gissa hur det gick idag då? Startade ju L:C och L:C+5 under hemmatävlingarna idag. I första klassen hoppade hon hur fint som helst och sög på varenda hinder. Dock hoppade hon inte genom hela språnget på en oxer och rev det, så fick 4 fel i grunden där. Inte så mycket att beskriva eller så.


Andra klassen där emot behöver man en ordentlig genomgång för att förstå allvaret i den rundan. Hon var precis lika framme i den klassen och hon hoppade superfint, så det kändes jättebra, men mellan 4an och 5an tänkte jag fel och var riktigt nära på att hoppa fel hinder, men kom på mig i sista sekunden och lyckades vända och kommer jättesnett mot 5an, Men vi lyckas ta oss över det hindret med marginal.

    Man skulle rida den gröna vägen, men jag red den röda xD


Andra stora missen handlade om en vanlig linje. Lady bjuder och hoppar första hindret. Sen är det ca 5 galoppsprång fram till nästa hinder. ca 2 galoppsprång innan hindret blir Lady rädd för en kille som står bredvid hindret och tvärnitar. Hon står verkligen helt still! Jag blir såklart sur och sparkar på henne och rider rakt på hindret (en oxer) och kommer banne mig över den också med marginal.

 

Den gröna vägen innebär rak linje med flyt. Den röda vägen är min väg. En tvärnit innan hindret.Dock fick jag inga fel eftersom hon inte backade och red vidare för omhoppning och klarar alla hoppen där också! Så årets (kariärens) första lokala dubbelnolla! Är så glad så att jag inte vet var jag ska ta vägen xD Precis utanför placering också. Nästa gång placerar jag mig! ;)


Haha, gillar ni mina underbara skisser? :D

Av Therés - 12 juli 2011 13:25

Jag har så himla tråkigt just nu. Jag vill hitta på något, men ingen är hemma. Dessutom ska jag träna dressyr ikväll, så har inte direkt så mycket tid. Senare ska jag köra ner min bil så att den kan lagas. Hoppas verkligen inte att det tar speciellt lång tid eftersom det är ganska dött utan bil... Jag har verkligen ingen aning om varför jag skriver det här inlägget och till och med postar det. Innehåller verkligen inget vettigt alls...

Av Therés - 9 juli 2011 19:25

Hallåja!


SMHI hade utlovat sol och 25 grader varmt idag. Dock var det ingen som tänkte på alla kalla havsvindar i Falsterbo, så när man satt på läktarna under tak, så frös man riktigt mycket, det var verkligen jättejobbigt. Tur nog fick jag en ny fleece, så jag slapp frysa under andra klassen.


Något annat som var störigt, var alla köerna in i falsterbo, och sen även ut. Dock var det värst in och vid stod i kö ca 2 timmar. Vissa stunder stog kön helt still långa stunder. Riktigt segt.

Kösträckan är markerat med rött och är ca 9 km lång och skulle tagit ca 10 minuter att köra utan köer. Så det var verkligen surt att det var så fruktansvärt mycket kö med tanke på att jag missade Douglas i Hondatältet -.-


Handlat har jag förståss också gjort. Dock inte något speciellt till Lady. 10 nya isbroddar, som tydligen ska vara bra på gräs också köpte jag eftersom jag saknar gräsbrodd till fälttävlan om två och tre veckor. Sen köpte jag 4 böcker.

- Takt, balans och lösgjordhet. 24 övningar.

- Stöd, schvung och påskjut. 22 övningar.

- Rakriktning och samling. 22 övningar.

- Avstånd, vägar och kontroll. 24 övningar.

En massa bra och nyttiga övningar som säkert skulle liva upp mina ridpass på Lady. Även övningar som jag kan använda i framtiden och så ^^


Ska väl upp och sova nu, ska jag ut till Hästhagens gård och rida imorgon bitti ^^

Av Therés - 7 juli 2011 14:54

Jag vet inte riktigt hur många som har hört att jag rider min tränares hästar för tillfället? Jag gör det hur som helst, och det är verkligen jättekul!


det började med att vi ringde till Lars och frågade om han tyckte det var en bra idé att sälja Lady just nu. Det tyckte han ju, bättre det än att vänta för länge sa han. Dock tyckte han inte att vi skulle satsa på en unghäst som första storhäst, så blir väl något medelmåttigt till att börja med. Men hur som helst så sa Lars att om jag vill rida storhäst några veckor, så har han en häst jag kunde låna medans han var i Danmark ett tag. Så jag åkte dit för att provrida den där hästen. Jag rider den hästen som känns ungefär som jag föreställt mig efter Lars beskrivning, men jag var ändå nöjd och ville rida den. När jag skrittade av så sa han bara lite kort "Skrittar du av Clover, så ska jag bara hämta min häst." Okej..? Sen så kom han ner och satt upp. Sen skrittade han mot mig och sa att jag skulle få rida den hästen också. Den var piggare och skulle ridas på ett helt annat sätt. Sen gick Lars upp med den förra hästen till stallet, och rätt va det var så kom han ut med ännu en häst. När jag tittade medans Lars red så kom jag snabbt underfund med att det var en ganska oerfaren unghäst, och jag trodde inte att jag skulle få rida den. Men rätt va det var som kom han fram till mig igen. "uppvärmd?" Ehhm ja? "Bra, då kan du ju rida den här också". Okej..?

Nu har jag helt enkelt tre (fyra med Lady) hästar att rida ett par veckor, och det känns verkligen bra. Är så överglad hela tiden xD

  Clover :)

Av Therés - 6 juli 2011 10:57

Ha! Nu har jag även börjat twittra. Kortare, lättare och snabbare uppdatering. Kan det vara mycket bättre? Följ mig vetja! http://twitter.com/Zatiin

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards