Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under december 2013

Av Therés - 30 december 2013 00:21

Har någon en förklaring på varför jag är så jäkla dålig på att baka? Jag följer alltid recepten till punkt och prickar. Trots det lyckas jag aldrig med någonting.


Ta bara brödet som jag försökte baka ikväll som exempel. Jag tänkte baka ett glutenfritt low carb cashewnötsbröd som jag hittade receptet på hos tasty-health.se. Det är ett ganska enkelt recept faktiskt. Bara sex ingredienser:


   1 dl (ca 120g) orostat cashewnötssmör
2 äggvitor
1 msk fiberhusk
1/2 tsk bikarbonat
1 msk linfrön
1/2 tsk havssalt


Inte alls något konstigt. Nötsmöret hade jag en burk sedan tidigare som jag aldrig använder till något, så tänkte att jag skulle göra av med den. Fiberhusk hade jag fått mina föräldrar att köpa tidigare under dagen. Ägg, bikarbonat, linfrön och salt…


I receptet stod det att man skulle mixa ihop alla ingredienserna, hälla smeten i en liten brödform och tillslut grädda 30 minuter i ugnen på 180 grader. Jag använde en elvisp istället för en mixer, tog den minsta brödformen jag kunde hitta och kletade ut smeten längst botten.  


Det var verkligen katastrof. Efter 20 minuter var det färdigt. Det luktade majs, och smakade absolut ingenting. Inte hade det rest sig heller. Jag hade helt enkelt skapat något platt, smaklöst och illaluktande som skulle föreställa ett bröd. Dock åt jag det ändå…


Efter detta har jag kommit fram till att jag aldrig mer ska baka. Dock hittar jag väl något trevligt recept snart igen, och då kommer jag vara i köket direkt. Förhoppningsvis lyckas jag bättre då.

Av Therés - 29 december 2013 19:42

Nu är vi inne på absoluta slutspurten av 2013. Många lägger upp inlägg där dom summerar olika teman av sina år, och jag ska väl inte vara sämre jag. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, men det mest normala hade väl ändå varit att summera mitt hästår. Eller tävlingsår om jag säger så. Kort och enkelt.


2012 var ju ett väldigt bra år där jag började med några placeringar i LC, innan jag gick vidare och tävlade LB och LA med en mängd placeringar, dressyr då. Jag tävlade också fälttävlan då jag hann med ett antal placeringar i både P70 och P80. Jag startade lag-SM med bra resultat, men missade DM pga en tråkig skada. Jag gjorde ett fåtal starter i hoppning med dubbelnollor till och med LC. Jag avslutade även året med en dubbelseger i LB + LA i Torns luciadressyr.


2013 hade jag som mål att rida stil-SM i fälttävlan, men gav mig på den ganska tidigt då jag var rädd för skador. Jag startade faktiskt inte en enda fälttävlan under året. Ingen hoppning heller. Det var dressyr för hela slanten. Jag debuterade regional LA med en fjärdeplats och LA:P1 på lite över 62%. Min tredje LA:P1 resulterade i en andraplats, och två veckor senare tog jag tre av tre möjliga placeringar på hemmaplan. En LA:1 och två LA:P1. Det var kul!
Sedan hade jag tre sämre starter utan placering, men bröt det med en ny placering i LA:P1. Två nya rosettlösa starter varav en var debuten i FEI Inledande. Det gick inte bra, men två veckor senare red jag FEI Inledande på lite över 66%. Det var för övrigt min sista regionala start på väldigt länge.
25 Maj debuterade jag nationellt. Jag vann en nationell LA:P1. Vi var bara tre starter, men en seger är alltid en seger. Min start i FEI Lagtävlan resulterade i en placering och ett SM-kval och jag trodde att jag skulle lyckas ta kvalen till SM. Men det gjorde jag inte. De nationella tävlingarna gick inte så bra som jag hoppats på och jag hade toppar och dalar mellan 58% och 64%. En del 8 på vänsterslutorna har jag fått, och även höga poäng på enkla byten och vissa andra rörelser.
Jönköping var min sista tävling, då fick jag avsluta med en regional LA:P1 innan jag strök sista dagen och åkte hem. Lady var inte kry. Efter det har jag inte kommit igång med tävlandet igen, och vi har försökt sälja henne, vilket inte riktigt har gått som vi tänkt.


För att summera summeringen har jag helt enkelt haft ett ganska bra år med snabba framgångar, en del riktigt bra starter och fina placeringar, men samtidigt har vi varit nere och vänt på botten av resultat. Jag har lärt mig mycket under året och Lady lika så. Jag är helt enkelt nöjd!


Det känns riktigt bra att tänka tillbaka på hur fort jag och Lady har gått framåt i dressyren under 2012 och 2013. Från placering i LC, men inte i LB till nationella placeringar.


Nästa år vet jag inte hur länge jag ska ha kvar Lady, men jag hoppas kunna starta LA/MSV:C som stor häst, och kanske H90 i fälttävlan, innan vi säljer henne. Vi får se. Första fälttävlan går nämligen i mitten av April, och så länge hade jag inte tänkt att ha kvar Lady över huvud taget. 

Av Therés - 18 december 2013 15:35

Nu när jag äntligen har kommit loss och börjat äta lite mer än vad jag gjorde tidigare så är jag ute på olika bloggar och annat för att försöka hitta recept som kan funka till frukost, lunch och nattamat. Middagen står mamma för, då är den både nyttig och god.


Än så länge har jag inte hunnit prova så mycket olika, men något har jag i alla fall.
Till frukost har jag provat chiapudding och tofuröra.


Chiapuddingen var ganska god. Ganska slemmig konsistens, och något smaklös, men det måste ju gå att blanda i någon form utav smak innan man ställer den i kylskåpet under natten. Jag tänker någon form av fruktjuice eller typ fun light. Jag ska prova det någon gång.

Tofuröran består av stekt tofu och en mängd stekta grönsaker. Det föll mig i smaken, för man kan fixa sig en ordentlig portion utan några kalorier alls egentligen. Har man i ett par matskedar bbq-sås och kanske någon krydda med samma tema så är det verkligen tummen upp! Jag ska skriva ihop ett riktigt recept på detta någon dag som jag kan infoga i min egen ”hemmakokbok”.


Idag har jag provat low carb bröd fyllda med grönsaker. Det var faktiskt ingen höjdare då de mest smakade omelett, vilket jag inte direkt gillar. Det receptet kommer jag inte minnas.


Jag har planer på att prova både over night oats och baked oats till frukost de närmsta dagarna. Ska man tro diverse bloggar, så ska det vara gott. Vi får se! Tycker jag om det så ska jag posta recept här på bloggen för er och för mig själv. Snäll jag är va? Haha.


Nu ska jag kolla runt och se om jag kan hitta något kul till ikväll.

Av Therés - 17 december 2013 22:29

Jag är tillbaka! Det är knappt en vecka sen jag skrev senast, men nu kör jag igen. Tänkte berätta lite kort vad som har hänt under de dagarna jag inte har skrivit.


Torsdag 12/12 – Jag fyllde 18! Fick ”lyxfrukost” i form av hönökaka men smör och prickig korv. Min favorit! Dock har jag inte ätit det på över ett halvår pga min diet. Till lunch blev det ännu mer hönökaka med prickig korv. På kvällen kom min bror, min farmor och min gudmor över på middag. Lasagne var det som serverades. Det är ganska coolt att tänka på att jag har käkat lasagne på min födelsedag VARJE år från det jag fyllde 1. En tradition jag absolut kommer ha hela livet ut.
Om vi snackar presenter så är jag jättenöjd med vad jag fick. Fick en tröja, träningsunderkläder och ett gymkort för två månader och tre tillfällen med en PT! Jag fick även presentkort på gymgrossisten och 1000 kr i kontanter. Ooh yeah!


Fredag 13/12 – Dagen var som vanligt, men på kvällen var det utgång! Första lagliga för att vara exakt. Ladies Night på Klubb F i Malmö. Gratis inträde och gratis fördrink. Riktigt gött. Kul hade jag och bra mådde jag.


Lördag 14/12 – Mådde inte så jäkla bra, men hade inte så mycket val än att rycka upp mig och fixa inför middagen jag skulle ha på kvällen. Jag var verkligen inte taggad för sprit, men när gästerna kommit och man hade börjat dricka så smått mådde jag betydligt bättre, och festen kom igång. Vid halv 2 stack några av oss till Ladan också. Bättre ställe än vad jag vågat tro.


Söndag 15/12 - Ingen bakfylla alls faktiskt. Hände inte så farligt mycket mer än att jag åt ganska mycket… Kände att det var okej.


Måndag 16/12 – Upp tidigt för att dra till Malmö och göra halkan på Bulltofta halkbana. Det gick så klart bra, så nu är det bara uppkörning och uppskrivning kvar. Jag har bokade datum, men det är en hemlighet. Under kvällen fick jag feber också och somnade tidigt.


Idag har jag bara legat på soffan och tagit det lugnt. Jag har inte fått i mig så mycket att äta då jag inte har någon aptit, men jag antar att jag kompenserar för mitt överätande i helgen.


Förra veckans utmaning gick uppenbarligen inte att hålla, och den här veckan är redan påbörjad och därför går det inte att fixa någon utmaning. Jag får komma fram till en riktigt bra nästa vecka eftersom jag ändå ska vara hemma hela julen.

Av Therés - 11 december 2013 20:02

Några roliga småprylar från roligaprylar.se ;) Sidan är full med skuma små prylar. Här är några jag vill ha!


(Klicka på bilden för att komma till länken.)

 

#1

 

 

#2

 

 

#3

 

 

#4

 

 

Det är egentligen helt onödiga prylar, men hur kul är dom inte? Känner att jag hade blivit lycklig av sådana här prylar. Man behöver dom helt enkelt. Eller?

 

IMORGON!

Av Therés - 10 december 2013 20:51

Dag två med julklappstips. Om man är hästintresserad så kan man aldrig få nog av hästprylar, inte sant?


(Klicka på bilden för att komma till länken.)


#1 Schabrak med matchande lindor.  

 

#2 Senskydd.

 

 

#3 Ridbyxor.

 

 

Ett snyggt schabrak med matchande lindor är alltid användbart oavsett vilken nivå och gren man rider. Snygga benskydd lika så. Ridbyxor kan man heller aldrig få för många av. Rätt vad det är så har man lyckats förstöra de man redan har.

 

Såg att jag döpt hela veckans utmaning från v. 49 till "v. 50"... Lev med det.

 

En sak till. Imorgon gör jag allt för sista gången som 17-åring!

Av Therés - 9 december 2013 21:02

Veckans utmaning är inte en riktig utmaning direkt, mer än att jag måste ägna lite tid framför datorn varje dag den kommande veckan. Hade tänkt posta julklappstips i form av prylar jag skulle villja ha. Kan hända att du kommer på något smart att ge någon du känner på jul. Lite inspiration helt enkelt.


Sju dagar kan bli en riktigt lång julklappslista. Spännande! Här är dagens tips.


(Klicka på bilden för att komma till länken.)


#1 C3 Mix and Go.


     


#2 C3 Chokladfontän.


 


#3 C3 Rånjärn


 


Köksutrustning som kan underlätta och skoja till det ordentligt om man ska ta det kort. Jag menar, att mixa en smoothie direkt i en shaker, eller kunna fixa egna rån till en egen glasstrut är väl jättekul? Chokladfontänen känns mest bara lyxig, och nästan ett måste om man är som jag. Jag vet vad jag ska köpa om jag får kontanter i jul!


Förresten, bara två dagar tills jag fyller 18!

Av Therés - 9 december 2013 00:57

God mitt i natten, som vanligt.


Jag brukar skriva att det är söndag, men den här gången stämmer det inte riktigt. Det är ju faktiskt måndag. Idag börjar en ny vecka. En vecka full av förväntningar.


Måndag: Flyinge.
Tisdag: Skola och körlektion.
Onsdag: Skola och körlektion.
Torsdag: Jag fyller 18!! (Tre dagar från nu.)
Fredag: Körlektion.
Lördag: Partyparty!
Söndag: *Hurva*


Jag taggar till tusen!

Tänkte berätta att veckans utmaning för förra veckan gick ur stöpet samtidigt som jag bestämde mig för att äta mer, men jag kör en ny ”utmaning” nu v. 50 som jag ska hålla hela veckan. Vad det blir vet jag inte själv än, men det känns som att jag får komma på något snabbt…

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards