Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under januari 2014

Av Therés - 30 januari 2014 22:33

God kväll kära läsare.

Som jag sa igår så har jag sjukaste träningsvärken i låren, överarmarna och mellan skulderbladen. Jag hade planer på att dra till gymmet imorgon efter skolan, men jag kan aldrig tänka mig att det här har blivit bättre till dess, vilket betyder att jag inte skulle orka med en enda benrörelse. Det gör ont, och jag känner mig klen.


Det var strul med tågen idag, som jag också skrev igår. Därför orkade jag inte med skolan idag. Hade kommit försent till första lektionen, vilket betyder att jag hade missat halva den och sedan haft en lång och seg håla framför mig. Dessutom hade jag inte vetat vilket tåg jag hade tagit mig hem med. Känns som att det var bäst så. Dock lite trist med tanke på att jag tycker om både historia och religion. Imorgon åker jag till skolan oavsett tågtrafik.


Jag har inte gjort speciellt mycket idag. Jag sov länge, tittade på tv. Sons of Anarchy, säsong 5. Ruskigt bra serie måste jag säga.
Jag har såklart varit i stallet, och till och med ridit. Känns som att det är dags att sätta igång tjockisponnyn igen, så att vi kan få henne såld någon gång. Kan lova att det var mycket energi i henne. Till en början höll hon på att kasta av mig i full fart. Rodeo har dock alltid varit en av mina starka grenar inom ridsporten. Lady gav sig ganska fort och efter ca. 20 minuter kunde jag trava i låg form. Men vilken energi hon hade, min fina häst! Hoppas den energin håller i sig nu och i framtiden.


Förövrigt har jag ingenting att säga. Bortsett från att det är fredag imorgon och studiebidraget kommer in. Tror jag har några hundra över den här månaden, så tänkte fixa mig en take away mugg och sedan lägga undan resten. Man vet aldrig när man kan behöva lite extra pengar.


Ha det bra så länge, för det hade jag tänkt att ha.

Av Therés - 29 januari 2014 23:05

Premiären är avklarad! Fixade första passet med min PT idag. Jäklar. Jag vet inte vad jag ska säga. För det första var jag sen till gymmet då tåget jag först skulle ta var inställt på grund utav snön. Jävla väder! Dock håller jag tummarna för att vädret fortsätter så att jag kanske kan slippa skolan imorgon.
Jag fick skynda mig att byta om. Väska och jacka fick jag lämna i bilen eftersom jag hade glömt hänglås till skåpen. Sen var det bara att köra igång. Jag fick tips på en del övningar, fick känna på vikter och prova en hel massa maskiner. Jag var ganska ”mjuk” i framförallt benen efteråt. Fick fokusera för att kunna gå i trappor utan att benen vek sig. Kan tro att jag kommer ha träningsverk i både ben och axlar imorgon. Härligt!


Det var verkligen kul och jag älskar känslan efteråt. Så jäkla nöjd man kan vara med sig själv. Aldrig har jag förtjänat en mumsig proteinshake så mycket som idag. Extremt glad över att kunna börja med shakes igen. Det har jag verkligen saknat eftersom det är så gott!

   

Nästa pass hade jag tänkt köra på fredag, direkt efter skolan. Är nog bäst att ta det lite lugnt såhär i början. Dessutom lär jag ha ont imorgon som tidigare nämnt. Det är annars perfekt att gå från tåget direkt till gymmet. Det är inte så långt, och det blir lite av en lättare igångsättning inför det som sedan väntar inne på gymmet.
Min nästa PT-tid har jag nästa onsdag. Vill spola fram tiden nu! Lite lagom taggad både för fredag, nästa onsdag och hela framtiden på gymmet. Nu kör vi!

 

Av Therés - 23 januari 2014 22:52

God kväll!


Nu är äntligen min första torsdag med det nya schemat över. Jättehålan mellan mina två lektioner gick förvånansvärt fort och ämnena historia och religion är faktiskt intressanta. Det här ska nog funka bra. Imorgon är det fredag och jag har två lektioner med 50 minuters håla mellan. Lunch helt enkelt, vilket är ganska okej. Man kan sätta sig ner, andas, äta. Jag är oftast ensam eftersom jag inte vill sätta mig i matsalen som jag tidigare sagt. Jag är dock inte själv när jag är ensam.


Idag har det varit en bra dag. En bra vecka till och med. När det gäller kaloriintag vill säga. Jag har börjat räkna måndag till torsdag som ”fastedagar” där jag håller mig runt 1000 kcal, medan jag fredag, lördag och söndag käkar nyttigt och lågkalori på dagarna och unnar mig lite gott på kvällstid. Ingen överkonsumtion på något vis, men lite godare. Det håller motivationen på topp. Jag ska dock diskutera saken med min PT på onsdag och se om det är hållbart tillsammans med träningen.


För att hålla mig runt 1000 kcal idag har jag ätit:

Frukost: 100g kvarg med Fun Light.
Lunch: Keso med frukt och bär.
Mellanmål: Ett äpple.
Middag: Ris med någon köttgryta.
Innan läggdags: Lågkalorikräm med lättmjölk.


Det blev också en hel del vatten och två koppar te. Känns bra att jag har börjat dricka mer.
Löst räknat ska detta bli 1000 kcal.


Imorgon är det som sagt fredag och jag funderar lite på vad jag vill äta till middag. Fira att det är helg så att säga. Det är första gången på många månader som jag inte tar helg på onsdagen redan. Kul att återgå till det normala. Börja uppskata helgerna lite mer igen.

Av Therés - 21 januari 2014 22:51

Nu finns det ingen återvändo! Min PT hörde av sig idag. Det strulade tydligen ihop sig för henne igår så att hon inte kunde ringa som avtalat, men vad spelar det för roll? Hon ringde ju idag som sagt.
Det var precis typ två minuter innan jag skulle sluta min andra lektion, men jag hade inget annat val än att sticka ut och svara. Det verkade dock inte beröra min lärare. Jag hade ändå inte brytt mig.


Vi bestämde träff direkt efter skolan på onsdag eftermiddag. Det betyder att jag absolut inte få missa tåget hem, och att jag ska ta mig till gymmet så fort jag kommer till Höör. Innan skolan ska jag övningsköra, så det blir en tuff dag släpandes på min sportbag. Men jag ser fram emot det!

Av Therés - 20 januari 2014 22:30

Det är svårt att hinna skriva på bloggen, och det är ännu svårare att ha något att skriva om. Det blir ganska mycket upprepningar, och massor på samma tema. Alla bloggar jag läser ser också ut så, vilket får mig att må lite bättre. Jag är inte den enda som tjatar om samma saker.


Klockan är just nu 22.11 och jag är ganska trött. Jag hade tänkt stänga ner datorn snart för att sova. Kanske sover jag bättre i natt än vad jag har gjort de tidigare nätterna. Fem timmar per natt. Fortsätter det så kommer jag snart inte orka något över huvud taget.


Imorgon har jag nytt schema i skolan. Jag börjar 09.35 och slutar 13.05 Två lektioner. Det är ganska okej, men med tanke på att jag bara hade en lektion på tisdagar innan så är det något störigt ändå. På onsdagar går jag 13.05-14.30… Det som är bra med det är att jag hinner med en hel del på förmiddagen så att det blir lugnt under eftermiddagen sedan. Torsdag är den värsta dagen. 09.40-14.30 Två lektioner. Två timmar och tio minuter håla emellan. Jäklar vad drygt! Fredagar är det 09.55-13.40 som gäller.


Det är tre dagar (fyra med Flyinge) där jag på något sätt måste äta på skoltid. Jag har inte funderat på mat över huvud taget. Att äta i matsalen är inget alternativ. Det går alltid att lösa eftersom det ligger en mataffär väldigt nära min skola, men det bästa vore ju om jag kunde ta med mat hemifrån. Annars blir det dyrt i längden, och jag har sämre koll på vad jag äter.


Imorgon lämnas vår bil in på verkstad, så jag blir körd av en kompis ner till tåget. Därför är det bäst att jag sover nu så att jag hinner och orkar vara på topp tidigt.


Natti natti!

Av Therés - 15 januari 2014 22:07

Nu äntligen har jag fått kontakt med min blivande PT! Hon ringde idag när jag låg i sängen och nästan sov. Hon har ringt ett par gånger tidigare då jag oturligt nog inte har haft möjlighet att svara. Hon berättade att hon var rädd att hon hade fått fel nummer. Vilken tur att det inte var så. Varför jag inte har ringt upp henne vet jag faktiskt inte riktigt. Antar att jag är för feg. Måste jobba på det.


Vårt samtal var inte långt. Syftet var att bestämma en tid för vår första träff, men eftersom jag har nytt schema i skolan från och med nästa vecka så kom vi fram till att det är bäst om hon hör av sig på måndag då jag har kollat upp, och lärt in mitt nya schema som egentligen inte ska vara särskilt mycket mer ansträngande än det jag har nu. Jag kommer ha väldigt mycket tid för gymmet om jag säger så.


Jag blev verkligen jätteglad när hon ringde, för jag ser verkligen fram emot att komma igång med träningen på riktigt och kunna få bra tips och råd hela vägen. Det jag har läst och lärt mig hittills är ju bara en bråkdel av allt man kan eller kanske ska tänka på för att få det bästa resultatet, och jag vill verkligen lära mig mer. Det här intresserar mig på riktigt, och har gjort under en lång tid.


På måndag alltså. Det närmar sig!

Av Therés - 13 januari 2014 19:13

Jag vet inte hur ofta jag skriver på bloggen att tiden går fruktansvärt fort. Men det gör den, och jag tror jag kommer upprepa det ett antal gånger, även nu.


Jag tror att jag kommer ha träningsvärk i ljumskarna i morgon. Idag skrittade jag ut en runda på Lady för första gången på sju veckor. Jag kan lova att Lady var pigg och glad. Hon trippade hela rundan och jag tror hon kapade tiden med säkert fem minuter.


Sju veckor… Så länge sen satt jag på en häst sist. Det var då jag tränade för Bo Jennå i stora ridhuset på Flyinge kungsgård på lektionstid. Jag kommer minnas den träningen länge länge. Det var kul.


 


Jag och Lady på Flyinge Kungsgård.

 

Nu är Lady hur som helst igångsatt igen, och ska enbart skrittas en vecka nu innan det är dags att börja trava och galoppera. Snart ska hon vara i form för att läggas ut på annons igen. Kanske går det bättre då. Som jag tidigare nämnt kanske jag kan starta någon MSV:C med Lady och eventuellt en H90, men förhoppningsvis är hon inte kvar när fälttävlanssäsongen startar. Förhoppningsvis är hon redan såld då.


Vi får se vad tiden har att bjuda på.

Av Therés - 10 januari 2014 01:00

Imorgon ska jag verkligen försöka ta mig upp i tid. Jag hade planer på det idag, men det gick inte så bra. Kom upp vid 12.30 ungefär, och då är det försent att äta frukost och fixa sig en ordentlig lunch tre timmar senare. Man är inte hungrig till kvällsmaten i så fall.


Grejen är att inte nästa vecka, men nästa igen kommer jag befinna mig på skolan när det är dags för lunch ett par dagar i veckan och jag kan omöjligt äta den mat som serveras i matsalen. Egen lunchlåda är enda alternativet. Lunchen ska vara nyttig, matig, god och funka kall då det inte finns möjlighet att värma maten (vad jag vet). Därför måste jag prova mig fram för att försöka hitta något som fungerar.


 Jag har ett recept på blomkålsplättar som jag hade tänkt att jag skulle laga, smaka, kyla och smaka igen. Kanske kan det funka som en lunchrätt i skolan. Sedan måste jag finna fler recept så att jag slipper komma med samma käk vecka efter vecka. Jag har mina idéer, men de måste provas.


Kom gärna med förslag!

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards