Zatiin - mitt liv och mina tankar

Alla inlägg under augusti 2013

Av Therés - 21 augusti 2013 17:52

Dag tre var en ganska kort och vanlig dag. Vi hade inte så långt att gå så på morgonen när vi vaknade i vindskyddet tog vi det väldigt lugnt och kom inte iväg förän vid 11.30 Jag hade sjukt ont i benen och i fötterna och hade jättesvårt att gå. Sträckan vi skulle gå var inte lång, men tog sjukt lång tid på grund av detta. 


Som sagt, dagen var inte lång och jag har egentligen ingenting att skriva om dag 3.


Vi hade jättekul och vi har sagt att vi ska göra om det hela på höstlovet om inte förr. Dock ej ås till åsleden. Om någon vill hänga med, så hör av er, det är kul när man är många :)

Av Therés - 18 augusti 2013 16:25

Andra vandringsdagen var både bättre och värre än första på olika sätt. Vi vaknade vid 8.00 och åt frukost och fixade allt vi skulle. Packade ihop och kom iväg vid 10.30 Hela första etappen gick på svart led, men det började relativt lätt. Efter kanske en timme kom världens sjukaste uppförsbacke. Den var både lång och brant. Man fick verkligen ta backen bit för bit med drickpauser typ var 30e sekund. Fruktansvärt skönt att komma upp tillslut. Vidare var det en sjukt lång trappa nerför. Den var ganska obehaglig att gå i, för efter typ 20 steg kändes det inte som att man gick i en trappa, utan mer som... Ja jag vet inte, det kändes asskummt i alla fall. Nedanför trappen stannade vi och åt innan vi lite lätt stressade fortsatte upp för åsen igen. Galet jobbigt verkligen, men sjukt grymt att vi klarade det!


När vi äntligen var ifrån alla hemska backarna gick det ganska fort, och vi gick förbi ytterligare en sådan stuga som Liagården under etapp 5. Efter några timmar kom vi fram till Odensjön där vi hörde musik och såg något sorts partytält mitt i sjön. Det vär väldigt svårt att verkligen se vad det var eftersom det var en massa träd i vägen. Tillslut mötte vi ett gäng tanter och gubbar som berättade att Lisa Nilsson skulle hålla konserter där några kvällar i rad. Vi fick mycket beröm för att vi som var så unga var ute och vandrade såhär. Dessutom fick vi några tips innan vi gick vidare.


Runt kröken låg Röstånga. Precis förbi turistbyrån passerade vi Röstångas coola killgäng som hälsade glatt. Eftersom Ica låg längst vägen passade vi på att köpa Gainomax, Oreo och energidricka. Gainomaxen var supergod och jag kommer absolut fortsätta dricka den efter träning i framtiden.


Efter det där stoppet gick vi vidare genom Röstånga och ut på andra sidan. Efter en bit kunde jag knappt gå och jag var tvungen att stanna för att upptäcka att min lilltå var en ända stor blåsa. Den plåstrades om och vi fortsatte gå rakt in i en hage där vi inte mötte några djur. Sen gick vi genom hage efter hage och mötte många olika djur innan vi tillslut kom fram till första vindskyddet där vi ganska direkt bestämde oss för att gå vidare trots att klockan redan var 16.30 Vi hade gått i ungefär sex timmar och etapp 6 skulle vara lika lång.


Men vi hann. Vi gick till och med fel på ett ställe. Halva etappen bestod av hagar och halva av asfaltsväg. Precis i slutet hade jag så ont i fötterna att jag fick ta sikte på ett riktmärke längre fram och verkligen fokusera på att ta mig dit för att sedan välja ett nytt riktmärke och jobba mig fram på det sättet. När vi kom fram slängde vi av oss väskorna och skorna och knäckte vår energidricka. Vi käkade lite fort för båda var så trötta så ingen orkade fixa varm mat.


Tillslut somnade vi även där ute i vindskyddet, och jag måste säga att det var ännu mysigare än Liagården!


Vi gick i 10,5 timme med sjuka blåsor på fötterna. Väskorna var tunga och det var galet varmt, men vi slapp regnet. Som sagt, inget kunde stoppa oss!


To Be Continued!

Av Therés - 17 augusti 2013 18:22

Den 11 Augusti berättade jag att jag och en kompis skulle ut och vandra, och nu har vi gjort det! Det var verkligen riktigt roligt, och det kommer göras om. Under de tre dagarna vi var ute fick vi se och uppleva mycket roligt och jag hade tänkt försöka skriva ner en massa här, men eftersom vi var ute tre dagar blir det en massa och jag misstänker att jag inte lär varken hinna eller orka beskriva allt på en gång, därför delar jag upp det lite.


Ryggsäcken var packad med allt som skulle med. Kläder, mat och prylar som kunde tänkas behövas under en tredagarsvandring längst skåneleden. Pacci dök upp hos mig vid 09.00 Jag vet inte exakt när vi satte oss i bilen för att köra till utgångspunkten, men vi var i alla fall redo att vandra iväg ungefär 12.15 Regnet vräkte ner och åskan dundrade i fjärran. Vid ett tillfälle föll det till och med hagel (!!) på oss. Vädret var ju inte det man hade önskat sig såhär första gången man skulle vandra, men med regnkläderna på gav vi oss i alla fall av.


Med 11 och 18 kg packning gick vi iväg längst leden och kom direkt ut i skogen där vattnet forsade längst stigen. Vi kryssade oss mellan vattenpölar, lera och forsar av olika storlek. Vi halkade fram på stenar, rötter och broar. Kämpade oss upp för branta backar och när vi just trodde att vi skulle drunkna där långt ute i skogen trampade vi rakt ut på samma grusväg vi lämnat 20 minuter tidigare. Vi hade altså gått en ganska onödig krumelur ut i skogen. Det var inte den sista onödiga krumeluren vi skulle ta kan jag lova.


Vi stannade till och åt en snabb stund där innan vi fortsatte. Om vi hade tyckt att den tidigare sträckan var jobbig, var det inget mot den som väntade oss. I ösregnat fick vi gå bredvid stigen då den var fylld av vatten. På vissa ställen var det så stora pölar att man fick klättra ut i skogen för att komma förbi. Inte det enklaste med våra stora väskor kan jag säga.


Varje gång vi lämnade skogen och kom ut på en större grusväg eller en asfaltsväg andades man ut innan man traskade ut i skogen igen. På ett ställe kom vi fram till ett café där vi tänkte stanna, ta en fika och torka upp en stund, men det var bara öppet på söndagar. Det vara bara att fortsätta.


Vid tretiden öppnade sig himmlen, och världens skyfall störtade mot oss. Precis då kom vi fram till ett vindskydd som vi sprang fram till. Vi insåg då att va var klara med etapp 3, och när regnat lugnat sig fortsatte vi på etapp 4. Vi traskade vidare in i skogen och efter ungefär en halvtimme hittade vi ett vindskydd som inte var utmärkt på kartan, och för en stund trodde vi att vi redan var framme vid kvällens mål. Det var vi dock inte, men vi hade inte långt kvar i alla fall.


På flera ställen hade det fallit stora träd som man fick klätra över. På ett ställe var det rikitgt svårt att ta sig förbi. Men efter många om och men lyckades vi för att inse att vi inte alls hade behövt klättra över trädet utan bara kunnat följa en bättre stig rakt upp dit vi skulle. Ibland undrar man vem som markerat den här delen av leden.


Vid ett enda tillfälle mötte vi andra människor ute på dagsvandring. Civilisation!


Vid 17.30 var vi framme på Liagården där vi skulle tillbringa natten. En stuga med 13 bäddar som är öppen för vem som helst att använda. På plats var det bara vi två och två tyska tjejer som verkade bo där mer än bara över natten. Vi hälsade på varandra, och dom berättade att dom startat kaminen i fall vi ville torka våra kläder som blivit totalt genomblöta. Vi lagade mat på våra stormkök ute på trappen upp till ytterdörren, satt där och hade det mysigt innan vi gick och la oss redan vid 21. Det fanns inte direkt så mycket att göra där ute och vi var ganska trötta.


Jag kan inte påsåt att man sov superbra, men det var galet mysigt och man lyckades i alla fall vila upp sig inför nästa dags etapper.


Första dagen var galet rolig trots allt regn och vi var sjukt nöjda och stolta när vi nått fram till gården. Inget kunde stoppa oss!


To Be Continued!

Av Therés - 11 augusti 2013 21:20

Idag är det söndag. Jag tror att jag skrev det i mitt andra inlägg också. Ska bara nämna att jag har egnat dagen åt det jag skrev att ville göra. Lugn dag med mat på rätta stället. Har käkat ca 1000 kcal idag. 300-1100 för få än vad jag borde, beroende på hur man räknar. Är ganska sugen på att äta lite till, men måste överväga det noga. Är det värt arbetet och kalorierna? Jag tror inte det. Det är lika bra att bädda och krypa till sängs så fort sängkläderna är torra.


I skrivande stund är det precis 2,5 timme kvar av det här dygnet. Efter det är det bara två dygn + lite till innan jag och en av mina bästa vänner tar en sväng ut på skåneleden. Vi blir på onsdag körda ner till krankesjön där vi börjar gå de 74 kilometerna hem till Höör igen. Två nätter ska vi vara ute. Sova i vindskydd, laga mat i naturen, vandra och bara vara lixom. Jag tror att det kommer bli helt underbart, så jag ser verkligen fram emot det här.


Jag håller för tillfället på att planera min packning. Det är ganska mycket som måste med när man ska vara borta två nätter. Alla kläder har jag redan plockat fram. Ett par jeans, ett par shorts, tre linnen och en t-shirt, fem par strumpor, skor att gå i, skor till kvällen, bikini, vind- och vattentät jacka. Tror det var det. Sen är det en del prylar som ska med. Typ flaska, papper, ficklampa, myggmedel m.m Jag är helt säker på att man kommer att tänka på allt, men ändå glömma något viktigt. Till slut behövs det mat. Det ska vara lättviktigt, lättlagat, mättande, energirikt och tåla värme. Det är lite trixit att komma på, men det börjar ta sig. Längtar!

Av Therés - 11 augusti 2013 14:18

Fredagens "vill göra" blev gjort, ungefär precis så som jag ville. Hade en sjukt rolig kväll med mina nära kompisar. Vi åkte lite karuseller och jag skrattade så att jag höll på att dö när jag blev mosad i Twister. Är fan inte lätt att hålla sig fast i den karusellen. Har flera stora blåmärken på vänster sida och det är inte lätt att röra sig, men vad gör det? Man vet i alla fall att man lever. När det gäller maten blev det Kebab med bröd. Absolut jättegott, men kanske inte jättenyttigt. Vem bryr sig? Jag kom faktiskt i säng tidigt också. Typ vid 01.00-tiden, och blev väckt efter 12. Tack!


Hade en trevlig dag/kväll på marknaden igår, lördag, också. Käkade Langos vilket är typ det godaste som finns! Dessutom är det tradition att äta det när man är på marknad. Förstår inte hur mina vänner kunde äta kebabrulle lixom. Det blev mer karuseller och vi spelade även en del, men vann inget. Att man aldrig lär sig att det inte är lönt att ens försöka... Hände det något mer kul? Jo, jag gav bort min sista biljett till någon unge som blev superglad. Varsågod!


Idag är det söndag. (Nähä?) Vad händer idag? Jag vet inte. Vad vill jag göra? Hmm... Jag vill tvätta mina sängkläder. Det ska jag göra så fort jag har avslutat det här. Sedan ska jag slappa på soffan med Anne Franks Dagbok tills jag blir så hungrig att jag knappt står ut längre. Då ska jag äta. Sen vet jag inte vad jag vill göra. Eller vet jag det? Jag ska fundera lite över vandringen, och en annan sak som jag inte vill skriva här. Jag är inte helt säker på om jag vill dra ut ikväll. Är ganska trött. Men jag ångrar mig säkert ifall någon hör av sig, så efter kvällsmaten får vi se vad som händer.

Av Therés - 9 augusti 2013 15:39

Idag är det fredag. Det känns som en vanlig fredag, inte en sommarlovsfredag. Klockan är snart 15.30 och det är nästan dags att bestämma vad man ska ägna kvällen åt.
Eftersom jag har börjat fokusera på vad jag själv vill hela tiden, så ska jag självklart försöka forma kvällen som jag själv vill ha den.

Ungefär såhär:
Jag ska börja med att varva ner och läsa lite ur Anne Franks Dagbok tills mina båda föräldrar kommit hem. Då är det förmodligen dags att fundera på mat, och jag hoppas det blir något gott och nyttigt. Sen ska jag fixa till mig och förhoppningsvis träffa mina underbara vänner som jag brukar. Det är dessutom Höörs marknad ikväll, så kanske drar vi dit en sväng. Jag vill komma i säng lagom i tid och sova länge imorgon eftersom jag inte har gjort det på hela veckan.

Det där är hur jag vill att min kväll ska se ut. Självklart är det inte enbart min egen vilja som bestämmer om det blir så, men det är ju bra att veta vad man själv vill och kunna föreslå det om någon frågar vad man ska göra.

Föresten, ta inte mina inlägg på fullt allvar. Dom kan låta lite väl "det är jag som bestämmer vad som händer", men så är det ju inte. Observera att den här bloggen bara handlar om vad jag vill och inte hur det verkligen är. Tack.

Av Therés - 8 augusti 2013 20:11

Jag har tänkt lite mer på det jag skrev i förra inlägget om att göra det man vill. Från och med nu ska jag göra allt på egen vilja. Självklart händer det att man måste göra en del saker mot sin vilja, men om man bestämmer sig för att det är för ens eget bästa, så blir det på sätt och vis också på egen vilja även om det inte alltid är roliga saker.

Redan ikväll har börjat med en sak på egen vilja. Jag hittade Anne Franks Dagbok i bokhyllan igår och tog med den upp. I flera år har jag vela läsa den men aldrig blivit klart till det. Dessutom visste jag inte att den fanns hemma. Men hur som helst så har jag börjat läsa den boken för att jag vill. Jag har tagit mig tid till att göra något jag verkligen vill göra. Det känns ganska bra faktiskt trots att det är en väldigt liten och obetydlig sak egentligen. Man måste ju börja någonstans.

Vandringen nästa vecka är en annan sak som jag har velat göra i flera år och ÄNTLIGEN blivit klar till att göra. Ser verkligen fram emot det!

Ta kontroll över din egen vilja, börja smått.

Av Therés - 8 augusti 2013 16:52

Ibland blir man bara så trött på det man har. Eller inte det man har, vänner och så, utan det man gör. Jag säger ständigt till mig själv att jag måste ta tag i mitt liv och verkligen göra något av det. Jag vill inte sitta någonstans när jag är 40 år och gräma mig över att jag inte gjorde vad jag kände för när jag var ung och hade chansen.


Jag har massor utav planer som jag bara ska göra när jag tagit studenten. Men fram till studenten har jag faktiskt ingenting att göra. Just nu rider jag, men som det ser ut nu kommer jag bara syssla med det fram till november någon gång. Sedan är det dags att sälja älsklingsponnyn då jag fyller 18 i år och helt enkelt blir för gammal för att tävla ponny. Jag kan så klart välja att köpa stor häst, men jag är inte helt säker på om jag känner för att börja om och utbilda ännu en häst från grunden. Dessutom vill jag inte låsa mig så totalt till något som jag kanske aldrig riktigt lyckas med. Jag kommer dock inte sluta rida helt, men ingen egen häst som sagt.


Eftersom jag nu uppenbarligen tänker sluta rida på heltid måste jag hitta en annan hobby. Det finns extremt mycket man kan göra och det är omöjligt för mig att riktigt välja. Jag vill börja med någon ny sport. Helst något där man inte sabbar någon annan för att man kommer in som total nybörjare. Jag har en del tankar kring det där, men det är inget jag tänker dela med mig av just nu.

Träna ska jag också börja med. Långt innan jag slutar rida. Jag ska bara ta mig loss och komma igång. Jag måste hitta en bra, rolig form som passar mig nu, och som ger mig den typ av fysik och kondition som krävs till mina planer efter studenten.


Jag kommer egentligen inte gå in på några framtidsplaner nu, eller senare. Ända anledningen till det är att jag inte vill säga saker som sedan aldrig blir av. Dock kommer jag ju berätta efterhand som jag tar tag i saker om ting.
Kan t.ex redan nu säga att jag och en kompis ska ut och vandra tre dagar nästa vecka. Det är helt bestämt med datum, sträcka m.m Det ska jag gå in lite närmare på senare, just nu har jag annat at göra.


Vi hörs!

Följ mig på Twitter!

Eller varför inte Instagram?

Instagram

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards